суббота, 27 мая 2017 г.

Розробка уроку 10 клас.Історія України "Культура України у 20-х роках"



Клас: 10
Тема: Культура  України у 20-х роках
Мета: Ознайомити учнів із основними тенденціями розвитку української культури у 20-х роках. Проаналізувати складнощі та досягнення у розвитку культурних надбань українського народу. Встановити основну причину літературної дискусії 1925-1927рр.Познайомити учнів із представниками культури періоду 20-30-х років.
            Розвивати в учнів історичне мислення, вміння висловлювати власну думку.
            Виховувати інтерес до історичного минулого українського народу.
Обладнання: портрети та твори митців української культури, фото пам»ятника М.Хвильовому у м.Харкові.
Тип уроку: урок нових знань
Нові слова: коренізація, українізація, літературна дискусія,робітфак,

ХІД  УРОКУ:

  1. Актуалізація опорних знань учнів

-         Поясніть суть нової економічної політики більшовиків в Україні.
-         Розкрийте причини та наслідки голоду 1921-1923рр в Україні. Роль іноземних організацій в подоланні наслідків голоду.

11. Новий матеріал

Більшовики всіляко намагалися закріпитися в Україні, досягти того, щоб їх влада була прийнята українцями, запобігти проявам національно-визвольної боротьби. Тому наступним кроком було надання повних прав українцям у галузі культурного відродження. Спочатку вийшла постанова про початок так званої коренізації.

КОРЕНІЗАЦІЯ – політика більшовицької влади, спрямована на залучення до державного апарату, місцевих органів влади національних кадрів, уживання службовцями місцевих мов.. Коренізація в україні називається українізацією.
УКРАЇНІЗАЦІЯ – політика більшовиків в Україні в 20-х роках, спрямована на:
-          Збільшення представництва  українців у органах влади, культури та освіти, державних установах;
-          Розширення сфери вживання української мови у суспільстві;
-          Пробудження інтересу до національної української культури.

Більшовики це називали – привнесенням «українського елемента» в соціальне та культурне життя УСРР.
Правовою основою українізації стала постанова ВУЦВК і РНК УСРР «Про заходи щодо забезпечення рівноправності мов і про сприяння розвитку української мови».
Керівники українізації – В.Чубар – голова Раднаркому УСРР, Л.Каганович – перший секретар ЦК КП(б)У та наркоми освіти – Г.Грінько, О.Шумський, М.Скрипник.

Перші кроки українізації:
-         Сувора вказівка про проходження спеціально організованих курсів української мови
-         Перехід державного листування та публікацій у пресі на українську мову
-         Україномовне діловодство ( на 1927 рік – 70%)




Завдання українізації:

  1. освічене суспільство
  2. виховання «нової, радянської людини», прихильника комуністичних ідей.

-         Як ви гадаєте, чи все населення України підтримало українізацію? Хто її не підтримував на вашу думку? Чому? ( національні меншини; вважали українізацію націоналізмом, «петлюрівщиною»; особливо гостро відчувалося у вузах, де російські викладачі відмовлялися викладати «селянську» мову)

АНАЛІЗ  РОЗВИТКУ  ГАЛУЗЕЙ  КУЛЬТУРИ

Освіта

-         нестача кваліфікованих кадрів
-         нестача україномовних підручників
-         «Геть неписемність!» - добровільне товариство ( 1923р, голова М.Калінін)
-         Відкриття читалень, гуртків, пунктів освіти дорослих та дітей
-         1913р – 27% освічених, 1927 – 80%;
-         Створення «робітфаків»
-         Відкриття нових навчальних закладів, кафедр вивчення української мови та літератури, української історії, географії України;
-         На кінець 20-х років понад 90% дітей навчалися рідною мовою.

НАУКА

-         центр розвитку науки – Всеукраїнська академія наук, дн працювали видатні вчені – М.Грушевський, С.Єфремов - історики, А.Кримський - філологія, Д.Граве, М.Крилов, М.Боголюбов – нелінійна механіка, Ю.Кондратюк – теорія космічних польотів, Є.Патон – автоматичне зварювання металів, А.Сапєгін, В.Юр»єв, М.Холодний – генетика та селекція рослин
-         штучно розщеплено атомне ядро у Українському фізико-технічному інституті
-         1921р – прцюють 36 дійсних членів
-         164 кафедр, лабораторій, 21 науково-дослідний інститут

ПРЕСА

-         1927р – 50% книг українською мовою видання
-         Із 426 газет 373 виходили рідною мовою

ЛІТЕРАТУРА

-         літературне життя відрізнялося своїм різнобарв»ям, великою кількістю творчіх угруповань та течій
-         1925-1928рр виник конфлікт серед представників української літератури, які публічно обговорювали та сперечалися щодо шляхів розвитку української літератури: бути чи не бути українській літературі самостійним мистецьким явищем?
-         Розпочав цю дискусію М.Хвильовий ( демонстрація портрету), написавши памфлет «Сатана у бочці»
-         Цей процес увійшов в історію під назвою літературна дискусія
-          
Учасники:

  1. творчий колектив «Плуг» - спілка селянських письменників, літературна організація, що виникла 1922року у Харкові.
Ініціатор – С.Пилипенко.
Члени: А.Головко, Н.Забіла, П.Панч та кількасот письменників.
Ідейна база
а) «змичка села із містом»
б) «червона просвіта»
в) «масовізм»
 г) «реалізм» ( риси реалізму: взаємини людини і середовища, вплив соціально-історичних обставин на духовний світ людини, об»єктивність, погляд на історію як на прогрес, орієнтація на сучасність).
Члени «Плуга» мали близькість до більшовицької ідеології.
Позитивне – «кухня кадрів» ( «ГАРТ», «ВАПЛІТЕ», «Нова генерація», «Молодняк»).
 Існував «Плуг» до 1932 року. Розпався із=за критики за низьку художню якість.
  1. Опонентом виступала Вільна Академія пролетарської літератури – ВАПЛІТЕ, пізніше «ГАРТ» - об»єднання письменників навколо «метра».
Лідер – М.Куліш.
Ідейна база: відмова від масовизму, орієнтація на класику західної літератури, високий естетичний рівень.
Члени: М.Хвильовий, Ю.Смолич, В.Сосоюра, П.Тичина, Ю.Яновський, М.Яловий. З 1926 року члени ВАПЛІТЕ переслідуються, а з 1928 починають процес саморозпуску. Більшість ваплітян репресували. М.Хвильовий, дізнавшись про арешт друга Ялового покінчує життя самогубством. ( демонстрація фото пам»ятника М.Хвильовому у м.Харків)

Отже, літературний процес 20-х років можна назвати боротьбою двох культур.
Чи могла дана дискусія чимось закінчитися?

ТЕАТР
-         спір класики та модерну
-         Державний драматичний театр О.Загарова, Державний народний театр П.Саксаганського, «Молодий театр» Л.Курбаса та Г.Юри. Пізніше Г.Юра і група акторів утворюють театр імені Франка
-         Талановиті артисти – А.Бучма, О.Добровольський, О.Сердюк, Н.Ужвій, Ю.Шумський
-         1925р – 45 театрів
-         Л.Курбас – реформатор, пропонує авангардизм у театральній стилістиці; його театр став експериментальним майданчиком за постановкою світової та вітчизняної класики

КІНО

-         нове явище, що засноване 1922р Всеукраїнським фотокіноуправлінням
-         1926-реконструкція Одеської кінофабрики
-         1928 – введена в дію Київська кінофабрика ( тепер кіностудія ім.Довженка)
-         На зміну низькопробним фільмам-агіткам прийшли художні фільми
-         В основі кінофільмів лежали історичні сюжети або класичні художні твори «Тарас Трясило», «Тарас Шевченко», «Микола Джеря», «Борислав сміється», «Фата Моргана»
-         Ігрове кіно намагається поєднати революційну тематику із пригодницьким жанром – «Укразія» П.Чардиніна, «Сумка дипкур»єра» О.Довженка;
-         Поєднання опери та кіно – режисер І.Кавалерідзе «Наталка Полтавка», «Запорожець за Дунаєм»
-         Перший звуковий фільм – «Симфонія Донбасу» Д.Вертова, «Фронт» О.Соловйова
-         До світового рівня підняв кіно О.Довженко своїми фільмами «Арсенал», «Звенигора», «Земля» ( 1958 року на Всесвітньому конкурсі у Брюсселі цей фільм було зараховано до 12 найкращих фільмів світу

ЖИВОПИС

-         Асоціація художників Червоної України (АХЦУ) – Ф.Кричевський, С.Прохоров, М.Самокиш, Г.Світлицький
-         Тематика: реальні події, етнографізм, імпресіонізм, модерн, колористика
-         М.Самокиш – батальний живописець «Бій Богуна з польським магнатом Чернецьким», «В»їзд Хмельницького до Києва» ( демонстрація репродукції)

АРХІТЕКТУРА

-         домінуючий стиль – конструктивізм, тобто економність, функціональність, лаконізм
-         забудова столиці республіки – м.Харкова, сучасне приміщення Кабінету Міністрів
-         традиції української архітектури проявляються у приміщеннях Української сільськогосподарської академії у Києві, Червонозаводського театру у м.Харків.

МУЗИКА

-         Корифеї української музики – М.Леонтович, Я.Степовий, К.Стеценко
-         Перші балети «Карманьйола» В.Фемеліді, «Пан  Каньовський» М.Вериківського
-         Пошуки експерементування збереження традицій народної пісеності.

Отже, у культурному процесі 20-х років в Україні чітко простежується боротьба двох протилежних тенденцій оновлення: гуманістичної, пошукової, творчої і державно-орієнтованої, централізованої, регламентованої. На початку 20-х – переважеє перша, наприкінці 20-х – домінує друга.

Чому саме так відбувається процес розвитку культури?

111. Підбиття підсумків уроку
1У. Домашнє завдання: вивчити правила «коренізація», «українізація»; підготувати реферати та бути готовим до їх захисту.

Комментариев нет:

Отправить комментарий