суббота, 27 мая 2017 г.

Розробка уроку 7 клас. Всесвітня історія" Епоха вікінгів та норманів ( У111-Х1ст)"



Клас: 7
Тема: Епоха вікінгів та норманів ( У111-Х1ст)
Мета: Ознайомити учнів із особливостями життя та діяльності північних народів. Розглянути походи вікінгів, їх причини та наслідки. Простежити за процесом становлення та розвитку скандинавських держав – Данії, Швеції та Норвегії. Визначити сутність духовного світу північноєвропейських народів.
            Розвивати вміння працювати з картою. Поповнювати словниковий запас учнів.
            Виховувати інтерес до вивчення історії європейських цивілізацій.
Обладнання: карта світу, карта середньовічної Європи, нові слова.
Нові слова: нормани, вікінги, фіорд, дракар, «шлях із варяг у греки»,тинг, берсерк, конунг, бонди,руни, тинг, сага, скальд, язичники, валькірії, Одін, Фрейя, Тор, Хель.


Хід уроку:

  1. Організаційний момент
  2. Перевірка домашнього завдання та актуалізація опорних знань

Завдання «Знайди та виправ помилку»

-          На минулому уроці ми знайомилися із життям жителів Балканського півострова (Аравійського)
-          Жителів цього півострова називають спартанці ( араби або бедуїни)
-          Вони активно займалися землеробством, тому що навесні розливалися річки
-          Тварина, яку вони дуже обожнювали – це кінь (верблюд) Як вони його ще називали? ( корабель пустелі)
-          Які рослини переважно вирощували араби? ( виноград, інжир, оливка, цитрусові)
-          Араби вже давно жили єдиною нацією ( ні,вони жили різними численними племенами, які іноді ворогували між собою)
-          Їх об»єднав пророк Джаміль (Мухаммед)
-          Він об»єднав їх силою ( вірою)
-          Віра арабів називається  конфуціанство ( іслам)
-          Тих, хто сповідує іслам називають буддисти (мусульмани)
-          А їх священа книга називається Коран

Діти, які ще півострови вам відомі з географії та історії?
Сьогодні ми познайомимося із жителями Скандинавського півострова. Їх називають норманами або вікінгами. Що б вам хотілося сьогодні дізнатися про них?
Приблизні питання, які я записую на дошці:
-         хто такі нормани?
-         Як вони жили?
-         Чим вони займалися?
-         Чи ходили вони у завойовницькі походи?
-         Хто і як управлялв норманами?
-         Чи була у норманів своя держава?
-         Якими знаннями володіли нормани?
-         В що вірили нормани?

Отже, починаємо розв»язувати ті проблеми, що поставили переді мною.

1.Нормани – північні германські племена.Нор-північ, ман-людина, тобто, «північна людина. А вікінгами їх прозвали греки, які чули про страшний вигляд цих людей. А на Русі їх називали – варягами. ( демонстрація малюнка)

  1. Малопридатні землі для землеробства, скелі та гори – припасів надовго не вистачало.
  2. Море – щедрий дар природи. Риба, морепродукти, морські шляхи. Зручні фіорди – звивисті затоки по берегах.
  3. Судноплавство та суднобудівництво – основні заняття. ( робота з підручником стор. 106-107) Що таке дракар? ( розгляд ілюстрацій на стор. 108)
  4. Пошук слави та здобичі підштовхував їх до завойовницьких походів. Розглядаємо стор. 110 середнє фото)
  5. У111-Х1 століття називають Добою вікінгів.
  6. Напрямки походів:

-         на Захід:  відкриття нових земель: 1. Ейрік Рудий – Гренландія ( Зелена земля)
§         2. Лейв Щасливий – Вінленд (Земля винограду) – Східне узбережжя Північної Америки та Ньюфаундленд (Нова прекрасна земля)

-         на Схід : Нева, Ладога, Волга, Каспійське море, Чорне море – так виник «Шлях із варяг у греки»
-         на Англію: 793р спалили монастир, 851р – зайшли у гирло р.Темза і напали на Лондон.

(Працюємо з картою на стор. 109) Пробуємо визначити це на своїй карті.

  1. Хто очолював походи, відповідав за воїнів?


За традицією, уся земля переходила у спадщину старшому сину, тому молодшим залишалося лише приєднуватися до вікінгів і шукати щастя у далеких походах.
1 раз у три роки відбувалися збори чоловіків- тинг, які укладали договори, угоди, вершили суд.
10. Знання норманів: математика, геометрія, астрономія, біологія, географія. Також у норманів були руни – особливі знаки – алфавіт, яким користувалися лише жерці.Руни приніс із підземного царства головний бог норманів.Рун було лише 16, тому виникали складнощі із написанням слів. Вікінги любили розповідати захоплюючі історії про легендарні битви та походи. Ці пісні називаються – саги. Виконавці, автори-воїни називали себе скальдами. Найвідомішими поемами періоду вікінгів є «Поема про Нібелунгів» ( карликів, які охороняли підземні скарби) та «Поема про Беовульфа» ( молодий воїн плив через море, щоб спасти жителів Данії від чудовиська, яке вже 12 років нападає на людей та пожирає їх; Беовульф перемагає чудовисько, але за нього мстить мати, яка живе на дні моря; Беовульф спускається на глибину моря і чудодійним мечем вбиває матір чудовиська; народ 50 років живе щасливо, Беовульф – герой; але на народ знову нападає дракон, якого теж вбиває Беовульф, але сам помирає від поранення)


11.Як ви вже здогадалися із моєї розповіді про головного бога, який дав норманам руни, вони були язичниками ( віра в багатьох богів) Повідомлення учня про скандинавських богів.

Найбільше шанували нормани богів-воїнів, а війну вважали своєю справою. Головним богом був Одін. У нього було лише одне око, бо друге він віддав заради того, щоб стати мудрим та освіченим. Він Їздив на восьминогому коні, а на плечах його сиділи два птаха – Думка та Пам»ять. ( розглядаємо стор. 113) Йому підкорялися діви-воїни – валькірії.Вони кружляли над полем битви і прирікали воїнів або на перемогу, або на смерть.
Фрейя – дружина Одіна, славилася своєю красою та добротою, вона піклувалась про здоров»я  і добробут людей, а особливо дітей.
Тор – бог блискавки і грому. Мав велику руду бороду.
Хель – богиня смерті.
Як бачите, у норманів були більш за все злі боги, скоріш за все тому, що й вони не вирізнялися своєю любов»ю, співчуттям та добротою по відношенню до інших племен і народів.
Метод «Займи позицію»
1 точка зору: нормани злі, агресивні , вони злочинці і вбивці– їм немає виправдання
2 точка зору: нормани стали злими, агресивними та вбивали людей, та цьому є виправдання
Поглянемо на наш план. Чи на всі запитання ми дали відповіді?  А зі скількома новими словами та термінами ми познайомилися! Давайте їх спробуємо перевірити.

111. Закріплення нового матеріалу.
1У. Оцінювання
У. Домашнє завдання: опрацювати параграф 10, працювати з картою, вивчити нові слова

Комментариев нет:

Отправить комментарий