Клас: 6
Тема: Східний похід Александра Македонського
Мета: оцінити
особу Александра Македонського як людини, як видатного стратега, державного
діяча; охарактеризувати Східний похід, його причини, етапи та наслідки; дати
оцінку імперії Александра Македонського;
Формувати навички самостійної роботи з історичними
джерелами, навички групової роботи; розвивати вміння складати
історико-психологічні портрети; досліджувати причинно-наслідкові зв»язки;
аналізувати отриману інформацію;
Виховувати вміння співпрацювати, самостійність,
організованість, відповідальність.
Тип уроку: вивчення нового
матеріалу
Форма уроку: урок-екстраполяція
Підготовчий етап: вчитель заздалегідь
створює творчі групиучнів:
1-а –
Дослідники: вивчають дитинство, риси характеру, вчинки Македонського за творами
Плутарха «Вибранні життєписи», П»єра Левека «Світ еллінізму»
2-а –
Військові кореспонденти: досліджують Східний похід, його причини, етапи, готують
серію репортажів з місця події.
3-я –
Аналітики: підсумовують роботу попередніх груп, роблять висновки щодо особи
Македонського та його діяльності.
ХІД УРОКУ:
1. Організаційний момент
11. Актуалізація опорних
знань
Що означає слово «імперія»? ( це
держава, яка силою зброї об»єднує різні народи)
Прочитайте уважно тему
сьогоднішнього уроку.
Метод «Незакінчені речення»:
-
Я хочу, щоб цей урок був...
-
Я прагну більше дізнатися про ...
-
Я хочу дізнатися, як була ...
111. Основна частина
Питання уроку: Що
за людина Александр?
Що
сприяло утворенню імперії?
Яким
чином була створена його імперія?
Перший етап – складання
історико-психологічного портрета Александра Македонського. Слово надається
«Дослідникам»
-
Як захоплення дитинства, виховання впливають на розвиток
рис характеру людини, її вчинки?
ДИТИНСТВО: мріяв про подвиги та славу, цінував знання,
вивчав точні науки, предок Ахілла, поважав театр
ХАРАКТЕР: гідність, честолюбство, талант, розум,
мужність, рішучість, нестримність, відвага
ВЧИНКИ: надлюдина, надихає власним прикладом,
здійснив похід, керує армією, створив імперію, завоював величезні території.
Отже, Виховання формує риси характеру людини, а
риси допомагають людині чинити так чи інакше, а вчинки розповідають нам про
людину, допомагають краще про людину зрозуміти. Ми закінчили роботу над
створенням портрету Александра Македонського.
МЕТОД
«Асоціації»:
З яким словом у вас асоціюється ім»я Александр? (
честолюбство, талант, стратег, енергія, організатор, імператор, полководець,
розум)
Другий етап – Створити серію
репортажів із походу. Слово надається «Військовим кореспондентам»
Перський етап – ще батько Александра
Філіпп11 збирався воювати з персами за кривди, завдані ними, але був підступно
вбитий. Александр звинуватив у всьому персів і поклявся помститися. 334р до
н.е. Ми переправляємося через протоку Геллеспонт й опиняємося на землях
Перського царства. Александра не зупинити. Міста скоряються йому одне за одним.
І ось, нарешті Ісс. Зараз тут відбудеться битва, яка визначить подальшу долю
Александра. ( можна продемонструвати уривки з фільму «Александр» у суповоді
коментарія вчителя про озброєння, вирази облич, тощо) _Велична перемога! Дарій
втік. Нам дісталися багаті трофеї. Розкішним банкетом відсвяткуємо перемогу,
тож уперед – на Єгипет!
Єгиптський етап – Після піврічної осади
і завоювання Тіра, де Александр вчинив жорстоку розправу над переможеними, ми
направляємося до Єгипту. Дорогою нас вітають місцеві жителі. Тут нас чекає
перепочинок і підготовка до наступного походу на Схід. А єгиптянам на згадку
Александр залишає згадку про себе – збудоване прекрасне місто – Александрію
Єгипетську.
Месопотамський етап – Ми йдемо до Межиріччя.
Ніч. Гавгамели. Перед нами широка долина, всіяна вогнищами у таборі персів, що
тут розташований.Ми не атакуємо вночі, бо Александр сказав: «Я не краду
перемог!». Ми відпочиваємо, а перси не сплять, чатують. Ось і ранок. Почалося.
Боже допоможи нам! ( кадри з фільму битви при Гавгамеллах) Дарій тікає! Ми
перемогли! І ось уже Вавилон, Сузи, Персеполь біля наших ніг. У Персепольському
палаці гори скарбів. На жаль, Александр спалив його власними руками.
Індійський етап – Ми не сумнівалися, що
похід закінчено. Але нашого полководця Александра непокоїла думка дійти до
«кінця світу» І ось ми вже претинаємо перевал Гіндукуш. Індія. Невідома,
підступна країна. Країна сподівань і розачарувань. Тут Александр втратив свого
вірного коня Буцефала, якого вважав своїм талісманом. Тут він дістав урок
вірності від царя Пора та його слона. Тут його зрадили друзі, а військо
відмовилося йти далі. Ми повертаємося до Вавилона.
Отже, ми дякуємо нашим репортерам. Підіб»ємо
підсумки.
МЕТОД
«АСОЦІАТИВНЕ ГРОНО»
Персія – Ісс, Єгипет – Александрія, Месопотамія –
Гавгамели, Індія – Гіндукуш.
Третій етап – слово надається
Аналітикам. Внаслідок завоювань утворилась величезна держава, що простяглася
від Греції до річки Інд. Необмеженим володарем цієї імперії був Александр
Македонський, який мріяв створити нову світову державу, в якій панували б
рівність, свобода і добробут.
МЕТОД «БЕСІДА»
-
Чи здійснив свою мрію
Александр?
-
Чи завоював він «весь
світ»?
-
Що ви вважаєте в його
діяльності негативним?
-
А що позитивним?
-
Яке враження у вас
склалося про цю людину?
Вчитель зачитує уривок з роботи Шифмана
«Александр Македонський»
МЕТОД «ЗАЙМИ
ПОЗИЦІЮ»
-
Чи змінилася ваша думка
про Александра?
Його діяльність легко можна назвати негативною:
пристрасть до надмірної влади, честолюбство, невиправдані насильства,
вбивства... Проте, я б назвала Александра новатором, який заперечував
відмінності між азіатами та греками, був творцем єдиної імперії та єдиної
культури.
1У. Рефлексія. Підсумки
-
що ви запам»ятали з
уроку:
-
Чи досягли поставленої
мети?
-
Зробіть самооцінку своєї
діяльності.
У. Домашнє завдання
Опрацювати відповідний матеріал у підручнику,
працювати з атласом та контурними картами.
Комментариев нет:
Отправить комментарий