Тема: Українське
мистецтво першої половини Х1Х століття
Мета: визначити особливості розвитку
українського мистецтва, схарактеризувавши основні тенденції розвитку музики,
образотворчого мистецтва та архітектури; розвивати в учнів уміння працювати з
документами, ілюстраціями, вміти аналізувати історичний матеріал, робити
висновки і узагальнення; розвивати навички усного мовлення, вміння складати
зв»язну та послідовну розповідь; виховувати в учнів естетичні смаки й
уподобання.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань
Обладнання: документи, портрети діячів мистецтва,
ілюстрації
ХІД УРОКУ:
- Організаційний момент
11. Актуалізація опорних знань учнів
Завдання:
- Назвіть найважливіші досягнення українського мистецтва другої половини 18століття.
- Яких відомих діячів українського мистецтва цього часу ви можете виділити? Чому?
- Подумайте, які основні тенденції суспільного розвитку п.п.Х1Хст вплинули на розвиток українського мистецтва?
111. Мотивація навчальної діяльності
Українська культура п.п.Х1Хстоліття збагатилася й досягненнями українського
мистецтва. Із здобутками українського мистецтва з провідними українськими
художниками, композиторами та їхніми творами ми й познайомимося на цьому уроці.
1У. Сприйняття та усвідомлення навчального
матеріалу
Цей урок проходить у формі конференції, на якій учні повинні представити
свої проекти. На попередньому уроці вони були сформовані у 3 групи, які
отримали завдання підготувати проекти за певними темами. Результатами роботи
учнів є їх презентації. Склад учасників конференції:
Головуючий – вчитель
Експерти – керівники груп
Учнівське журі – 2 учні
Слухачі – учні, які не брали участь у проектах.
Сценарій
конференції:
- учитель відкриває конференцію, керує її роботою, бере участь в обговоренні питань.
- заслуховуються виступи груп, проходить презентація проектув, в ході якої діти характеризують розвиток мистецтва п.п.Х1Хстоліття. Від групи може виступати один або декілька учнів.
- Експерти доповнюють відповіді членів їх груп.
- запитання можуть ставити всі присутні.
- наприкінці уроку журі визначає найкращий проект і мотивує своє рішення.
- учитель виставляє оцінки за урок всім активним учасникам конференції.
1-а група презентує свій проект «Розвиток музичного
мистецтва»
- Розгляд ілюстрації, на якій зображено найбільш відомого кобзаря України Остапа Вересая. Складається розповідь про розвиток музичного фольклору на Україні в п.п. Х1Хст.
- Охарактеризовується професійне музичне мистецтво в Україні.
2-а група презентує проект «Розвиток образотворчого
мистецтва»
- Називаються провідні художники п.п.Х1Хст. та представляються їх твори.
- Розповідь про відомого портретисти Василя Тропініна. Розглядаються його роботи та пояснюється, як на його картинах відтворено українське життя.
- Тематика творів живопису Т.Г.Шевченка. Чому саме така тема була провідною у роботах художника?
3-я група презентує проект «Розвиток архітектури»
Завдання для
всього класу – робота з джерелами:
З опису подорожі
1844року Галичиною чеського письменника К.Запа
«Архітектурний
стиль русинських селянських церков, найчастіше дерев»яних, є оригінальний і
дуже мальовничий. Рідко яка не має прегарної бані; часто триповерхові бані, з
яких середня вища й гарніша. Коло церкви стоїть дерев»яна дзвіниця, скрізь
одного взірця, звичайно трохи привітніша, ніж більшість дерев»яних дзвіниць старих
костьолів у Чехії. Всі ці дерев»яні церкви бувають творінням простих теслярів,
які також чимало прикладають рук до різб»ярського мистецтва прикрас Храму
Божого. Внутрішній вигляд такої церкви буває кращий за всі сподівання;
спеціально на іконостасі знаходиться мистецька різьба, ясного кольору,
позолочена й пофарбована» (Сарбей В.Г.Історія УкраїниХ1Х-початку ХХ
ст.-К.:Генеза,1996.-С.102)
Завдання:
-
як даний документ характеризує розвиток
архітектури на українських землях?
-
Які архітектурні деталі дерев»яних церков
в Україні викликали захоплення у чеського подорожнього і що вразило його в
будівничих?
Із записок
німецького вченого Й.Коля
«Українці живуть
у чисто утриманих хатах, що до тебе всміхаються. Вони не вдовольняються тим, що
кожного тижня їх миють, але що два тижні їх білять. Тому їх хати виглядають
білі, неначе свіжовибілене полотно... Я був вражений їх хатою. Лише б пожити у
цій чепурненькій світлиці! Надворі було дуже жарко, а тут мило й прохолодно.
Повітря було гарне, свіже, запашне. Земля була вкрита травою, а на стінах –
зілля. Все було чисте та чепурне. Щодо цього, я не можу нахвалитися українцями,
якщо рівняти їх із поляками та москалями». (Жигаленко О.Куди ведеш чумацький
шлях? Книга для читання з українського народознавства.-Полтава:Полтавський
літератор,1993.-с.15)
Завдання:
-
що вразило німецького мандрівника під час
подорожі Україною?
-
Що ви можете сказати про особливості
архітектурної забудови українського села?
Робота з ілюстраціями
Учням надається
зображення палацу П.Галагана в с.Сокиринці на Чернігівщині та будинок
губернатора в Чернігові.
Завдання:
-
розгляньте архітектурні споруди та
визначте прийоми, які використали архітектори?
-
Що ви можете сказати про осоливості
розвитку української архітектури?
У.Узагальнення та систематизація знань учнів
Учням
пропонується документ та завдання до нього.
Із записок
німецького вченого Гакстгавзена
«Українці – це
поетичний, багатий уявленням народ, і тому легко собі уявити, як багато
народних пісень та переказів у них збереглося. Вони мають великі здібності до
мистецтва, а до співу в них дзвінкий голос, чутливе вухо і пам»ять...
Незрівнянно більше, ніж у москалів, розвинене в українців й естетичне почуття.
Вони мають також талант до малюнків і живопису.»
Завдання:
-
яке враження справив на вас цей документ?
-
Як ви думаєте, на чому засноване
твердження про те, що в українців більше розвинене естетичне почуття?
У1. Домашнє завдання
- Опрацювати підручник
- Повторити матеріал всієї теми, підготуватися до узагальнюючого уроку.
Комментариев нет:
Отправить комментарий