суббота, 27 мая 2017 г.

Розробка уроку з історії України 9 клас " Розвиток освіти та науки"




Тема: Розвиток освіти та науки
Мета: охарактеризувати особливості розвитку української культури кінця ХУ111-п.пХ1Хст., з»ясувати основні досягнення українців у галузі освіти та науки в даний період; розвивати в учнів уміння працювати з документами, таблицями, аналізувати історичний матеріал, виділяти головне й другорядне, робити висновки, складати порівняльну характеристику та зіставляти інформацію з різних історичних джерел; виховувати в учнів естетичні смаки й уподобання, вчити їх культурі спілкування.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Обладнання: документи, таблиці, портрети діячів культури.

Хід уроку:
  1. Організаційний момент:
Повідомлення нової теми
11. Актуалізація опорних знань
Евристична бесіда
  1. Яку політику проводили Російський та Австрійський уряди наукраїнських землях? Як ця політика могла вплинути на культурний розвиток України?
  2. Які політичні та соціально-економічні процеси відбувалися в Україні в першій половині Х1Хстоліття? Як вони могли вплинути на культурний розвиток ?
  3. Чи позначився національний рух на розвитку української культури?

111. Мотивація навчальної діяльності

Головним явищем історичного процесу в Україні в п.п.Х1хст. було українське національне відродження. І перш за все великий вплив воно мало на розвиток української культури: мовознавства, історичної науки, етнографії, літератури, науки, освіти, мистецтва. Але розвиток української культури відбувався за складних умов.

1У. Сприйняття та усвідомлення навчального матеріалу

Робота  з таблицею

Фактори, які впливали на розвиток української культури
  • Українські землі були поділені між двома державами: Росією та Австрією
  • Антиукраїнська політика іноземних урядів гальмувала культурний розвиток
  • Введення російським урядом цензури на видання літератури українською мовою
  • Українська культура розвивалася як єдине ціле – українська культура
  • Талановиті вчені та діячі мистецтв вийшли із середовища народу
  • Т.Г.Шевченко першим підніс українську мову і літературу до найвищого рівня досконалості
  • Українська мова стала об»єктом критики, крім того, поширювалися думки щодо того, що ця мова є діалектом російської або польської мов
  • Ряд українських вчених вважали українську мову самобутньою, рівноправною серед інших слов»янських мов


Завдання:
  1. Із наведених факторів визначте ті, що негативно чи позитивно впливали на розвиток української культури.


Самостійна робота учнів у групах

Питання «Розвиток освіти» та «Розвиток науки» вивчаються учнями самостійно. Учні працюють із підручником, додатковим матеріалом та документами. На виконання відводиться 7-8хв. Потім відбувається обговорення.

1-а група
Розпорядження попечителя Київського учбового округу ректору Київського  універсистету про встановлення таємного нагляду за викладачами (30 листопада 1834року)
«Беручи до уваги умови тутешнього краю, я вважаю за потрібне запропонувати вашому високородію доводити негайно до мого відома про такі обставини:
  1. Якщо б у лекціях панів викладачів університету міг вкрастися хибний напрям, що протидіяв вірі, моральності, покірності властям, і викликав любов до якоїсь прабатьківщини, відокремленої перекрученими думками від спільної улюбленої вітчизни, для цього я покладаю на вас пильний, але таємний нагляд за викладанням університетських лекцій.
  2. Якщо б на нарадах університетських присутственних місць міг вкрастися дух непокори властям і протидія планам уряду.
  3. Якщо б ви зі свого боку помітили особисті недозволені вчинки членів університету або зв»язки з людьми неблагонадійними чи підозрілими» (Сарбей В.Г.Історія України Х1Х-початок ХХ ст. – К.:Генеза,1996.-с.101)
Завдання:
-         проаналізуйте документ і визначте, за яких умов розвивалася освіта в Україні в п.п.Х1Хст.
-         чого і чому найбільше побоювалася царська влада?
-         Що мав на увазі автор документа, коли згадував «прабатьківщину»і «вітчизну», і що саме його непокоїло?

Із висловлювання Міністра народної освіти О.С.Шишкова
«... Наставлять земледельческого сына в риторике было бы приуготовлять его быть худым и бесполезным или еще вредным гражданином. Но правила и наставления в христианских добродетелях, в доброй нравственности нужны всякому, не выводят никого из определенного ему судьбой места и во всех состояниях и случаях делают его и почтенным, и кротким, и довольным, и благополучным». (Історія України. Курс лекцій у двох книгах.Книга 1. Від найдавніших часів до кінця Х1Хст.-К.:Либідь,1991.-С.427)

Завдання
-         проаналізувати документ та визначити, якою була урядова політика в освітній сфері
-         чому царський уряд так боявся освіченості українського народу?

2-га група
Опрацьовують матеріал підручника, використовуючи портрети М.Остроградського, Т.Осиповського, М.Максимовича, М.Костомарова, М.Маркевича.
Завдання:
-         якою була урядова політика щодо розвитку науки в Україні?
-         В яких галузях уславилися українські вчені?
-         Який внесок зробили вчені, зображені на ілюстраціях



За результатами роботи учні складають таблицю:

Діячі науки
Їхній внесок у розвиток науки
Михайло Остроградський

Тимофій Осиповський

Михайло Максимович

Микола Костомаров

Микола Маркевич


У. Узагальнення та систематизація знань

Порівняйте розвиток освіти та науки на українських землях у складі Російської та Австрійської імперій.

У1. Домашнє завдання

  1. Опрацювати підручник
  2. За допомогою додаткової літератури підготувати питання щодо розвитку української культури пп Х1Хст:

1група – розвиток літератури;
2група – розвиток театру;
3група – традиційно-побутова культура.

Комментариев нет:

Отправить комментарий