суббота, 27 мая 2017 г.

Розробка уроку 9 клас.Історія України "Нова українська література і театр як відображення тенденцій суспільного розвитку. Традиційно-побутова культура."



Тема: Нова українська література і театр як відображення тенденцій суспільного розвитку. Традиційно-побутова культура.

Мета: охарактеризувати особливості розвитку української літератури, з»ясувати основні тенденції розвитку традиційно-побутової культури; розвивати в учнів уміння працювати з документами, ілюстраціями, вміти аналізувати історичний матеріал, виділяти головне, робити висновки, складати порівняльну характеристику та зіставляти інформацію з різних історичних джерел; виховувати в учнів естетичні смаки й уподобання, вчити їх культурі спілкування.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань
Обладнання: документи, портрети діячів культури, ілюстрації

ХІД  УРОКУ:

  1. Організаційний момент
11. Актуалізація опорних знань учнів

Запитання:
-         пригадайте, яким був рівень розвитку української літератури та усної народної творчості у ХУ111ст
-         яку політику проводили російський та австрійський уряди?
-         Як ви вважаєте, чому діячі українського національного відродження значну увагу приділяли розвитку української мови та розширенню сфер її вживання?

111.Мотивація навчальної діяльності

Німецький філософ Гердер вважав, що мова є найважливішим компонентом національності:»Чи має нація щось дорожче, ніж мова її батьків? У мові втілено все надбання її думки, її традиції, її історія, релігія, основа її життя, все її серце й душа. Позбавити народ мови – значить позбавити його єдиного вічного добра». Спробуймо визначити функції мови:
-         встановлює межі нації
-         є критерієм розмежування на національне і чуже
-         пов»язує класи та релігії
-         виступає засобом самовираження окремої нації
-         дає змогу розуміти різним людям одне одного на підсвідомому рівні.
-         Отже, мова має визначну роль для процесу розбудови нації. Ось чому діячі українського національного відродження розгорнули в Х1Хстолітті діяльність, спрямовану на розширення сфери вживання української мови, перетворення розмовної мови простого народу на головний засіб самовираження всіх українців. Отже, постала потреба піднести просту селянську говірку до рівня літературної мови. Зародження літературної української мови ознаменував вихід у 1798році «Енеїди» І.Котляревського.

1У.Сприйняття та усвідомлення навчального матеріалу

Для вивчення нового матеріалу застосовую метод «Ажурна пилка». Учні класу на попередньому уроці отримали домашнє завдання за групами «спеціалістів» з літератури, театру та традиційно-побутової культури. Учні 1-ої групи виступають, використовуючи візуальні засоби навчання. Вони визначають, який внесок зробили в розвиток української літератури письменники, розкривають провідну тематику їх творів. Потім, учням класу роздаються документи, з якими вони мають ознайомитися:

Стаття П.Куліша «Перегляд українських книжок»
« ми знали Шевченка тоді, як він написав щонайвищі свої недруковані думи. Не було книжки живої і животворящої, щоб йому в руки не попала, та й лежала в нього не прочитана. Пушкіна він знав напам»ять, дарма, що писав не його мовою, не його складом, а Шекспіра возив з собою, куди б не їхав. Ще ж не забудемо, що Шевченко добре працював над малярством і розкидав розумом по всіх малярських школах: то мало хіба там було корму для його голови? Об»їздив Шевченко всю Україну, переговорив з тисячами всякого люду, то се хіба не наука, не бібліотека життя людського? Чували ми його критичні розправи з його уст і дивом не раз дивували, як він глибоко входив у саму суть літературного діла». ( Сарбей В.Г. Історія УкраїниХ1Х-почХХст.-К.:Генеза,1996.-С.102)

З листа В.Белинського Павлу Анненкову.Грудень 1847року

«Наводил я справки о Шевченке и убедился окончательно, что вне религии вера есть никуда негодная вещь... Верующий друг говорил мне, что верит, что Шевченко – человек достойный и прекрасный. Вера делает чудеса – творит людей из ослов и дубин. Стало быть, она может из Шевченка сделать пожалуй мученика свободы. Но здравый смысл в Шевченке должен видеть осла, дурака, пошлеца, а сверх того горького пьяницу, любителя горилки по патриотизму хохлацкому. Этот хохлацкий радикал написал два пасквиля – один на государя императора, второй на государыню императрицу... Я не читал этих пасквилей, и никто из моих знакомых не читал..., но уверен, что пасквиль на императрицу должен быть изумительно гадок...Шевченко послали на Кавказ солдатом. Мне не жаль его, будь я его судьей, я сделал бы не меньше. Я питаю личную вражду к такого рода либералам... Одна скотина из хохлацких либералов, некто Кулиш (экая свинская фамилия!) в «Звездочке», ... журнале, который издает Ишимова для детей, написал историю Малороссии, где сказал, что Малороссия или должна отторгнуться от России, или погибнуть... Вот что делают эти скоты, безмозглые либералишки. Ох, эти мне хохлы! Ведь бараны – а либеральничают во имя галушек и вареников со свиным салом...» (Турченко Ф.Г.,Мороко В.М.Ысторыя Украъни.Кын.ХУ111-поч.ХХст.-К.:Генеза,2000.-С.116-117)

Завдання
-         порівняйте ці два документи. Як в них характеризується постать Т.Г.Шевченка та його діяльність?
-         Як ви вважаєте, чому ці документи містять протилежні точки зору щодо творчості Шевченка?
-         Чому, на ваш погляд, творчість і громадсько-політична діяльність Шевченка, Куліша та їх однодумців викликала таку непристойну лють противників?

Учні 2-ої групи готували матеріал про театр. Вони розповідають про те, який внесок зробили в розвиток українського театру діячі, зображені на ілюстраціях. Також визначають характрені ознаки українського театру того часу.

Учні 3-ої групи розповідають про культурне дозвілля українців, шинки, вечорниці, календарні, традиційно-побутові та церковні свята. Приділять увагу вихованню дітей, процесу формування етичних норм, взаємин.



У. Узагальнення та систематизація знань

Робота з таблицею

Впишіть у таблицю назви творів відповідно до їх авторів

Іван Котляревський
Григорій Квітка-Основ»яненко
Микола Гоголь
Петро Гулак-Артемовський
Пантелеймон Куліш
Євген Гребінка
Тарас Шевченко







  1. »Сватання на Гончарівці»
  2. «Назар Стодоля»
  3. «Енеїда»
  4. «Записки о Южной Руси»
  5. «Тарас Бульба»
  6. «Пан Халявський»
  7. «Наталка Полтавка»
  8. «Кобзар»
  9. «Москаль-чарівник»
  10. «Ніжинський полковник Іван Золотаренко»
  11. «Гайдамаки»
  12. «Пан і собака»
  13. «Чорна рада»
  14. «Ревізор»

Відповіді: Котляревський-3.7.9 Квітка-Основ»яненко – 1.6 Гулак-Артемовський – 12 Куліш – 4.13 Гребінка – 10 Шевченко – 2.8.11

У1. Домашнє завдання

  1. Опрацювати підручник
  2. Підготувати проекти щодо розвитку українського мистецтва за темами:

1група – розвиток музичного мистецтва
2група – розвиток образотворчого мистецтва
3група – розвиток архітектури

Комментариев нет:

Отправить комментарий