суббота, 27 мая 2017 г.

Розробка уроку 8 клас. Істрорія України "Причини та початок Національно-визвольної війни українського народу 1648-1657рр."



Клас: 8
Тема: Причини та початок Національно-визвольної війни українського народу 1648-1657рр.
Мета: Встановити причини, характер, рушійні сили визвольної війни. Розглянути історичний портрет Богдана Хмельницького. Визначити основні завдання, які постали перед українським народом для остаточного повалення колоніальної політики Польщі щодо України.
            Розвивати в учнів логічне мислення, вміння працювати з текстами історичного характеру, працювати з картою.
            Виховувати національну свідомість та формувати патріотичні почуття.

Обладнання: карта українських земель 17 століття, портрет Богдана Хмельницького, таблиці з даної теми.
Тип уроку: комбінований.

Хід  уроку:
  1. Організаційний момент
11.Актуалізація опорних знань з теми «Культура України  в першій половині 17 століття»

Учні розв»язують найбільш вдалий та цікавий тематичний кросворд свого однокласника.
111. Новий матеріал
Згадаймо, що у першій чверті 17 століття українські землі залишалися під владою Польщі. Які види гніту на собі відчували українці:
-         соціальний
-         національний
-         культурний
-         духовний
-         політичний
Першу половину 17 століття історики називають «золотим спокоєм». Ситуація нагадує бочку із порохом та запаленим дротом. Чому?
Українському селянину залишалося:
-         тяжка панщина
-         особиста неволя
-         ранкова молитва
-         недільна сповідь.
-         Насправді йшло накопичення незадоволення, наступав кінець терпіння.
Форми протесту селян:
-          відмова від панщини
-         Повстання
-         Скарги
-         Потрави
-         Масові втечі на Дике поле ( з 14 століття)
В цей час на Січі з»являється людина, яка перегорне сторінку в історії українського народу, який протягом століть вважається в українській історії національним героєм.
Це Богдан Хмельницький.
-народився у місті Чигирин  27 грудня  1595 року в сім»ї дрібного шляхтича Михайла Хмельницького на хуторі Суботів
- навчався у монастирській школі Києва, єзуїтському колегіумі Львова
- Одержав грунтові знання завдяки поєднанню традиційної української освіти та європейської базової освіти
- 1620 року записався реєстровцем до Чигиринської сотні і вирушив у Молдавський похід
- У битві під Цецорою (Хотинська війна) потрапив у полон
- 2 роки перебував на галері турецького флоту, де вивчив турецьку і татарську мови
- Після звільнення повернувся до Чигирина, одружився
- Учасник кількох козацьких повстань 17ст, виконував різні дипломатичні місіі
- дізнавшись, що хутір Суботів без чоловіків, Даніель Чаплинський вирішив його присвоїти; побивши молодшого сина Хмельницького, вигнавши родину, польський поміщик ні перед чим не зупинився – це і стало останньою краплею терпіння Богдана
- прибувши навесні 1648 року на Січ він готується до війни проти польських поневолювачів.
Рушійні сили війни: козацтво, селянство, міське населення, православне духовенство, дрібна українська шляхта.
Як ви можете пояснити причину участі цих верств населення у війні?
Характер війни: національно-визвольний, антифеодальний.
Які завдання ставив Б.Хмельницький перед учасниками війни:

  1. знищення польського панування
  2. створення власної держави в етнічних межах України
  3. національна незалежність
  4. ліквідація кріпацтва
  5. ліквідація феодальної власності на землю
  6. утвердження козацького типу господарства.
Підготовка до війни:

  1. формування війська ( розсилає Універсали до українського народу, закликає вступати в лави козацтва, налагоджує виробництво власного пороху, купує зброю та боєприпаси, веде переговори із реєстровими козаками про перехід 6-ти тисячного війська на бік повстанців, шукає союзників у особі кримського хана Гірея, так як не мав власної кінноти)
  2. на Січі його проголошують гетьманом Запорозької Січі
  3.  
Богдана Хмельницького вважають реформатором української армії, яка на той час не поступалася європейським арміям. Це стосується:
-         організація війська та дисципліна
-         тактика ведення бою
-         створення допоміжних служб – прикордонних, розвідки
-         нові форми військового мистецтва
Не випадково у військових навчальних закладах України, Росії, європейських держав жваво вивчаються деталі військових операцій, проведених гетьманом.
 Отже, навесні 1648 року загін козаків під проводом Б.Хмельницького вирушив на війну проти Польщі. Якою була реакція поляків та де і як відбувалися перші битви, ми дізнаємося на наступному уроці.
Доведіть, за яких обставин  ми щодня стикаємося із особою Б.Хмельницького? (грошова купюра у 5 гривень)

1У. Закріплення вивченого матеріалу
-         Чи хотіли б ви стати учасником Національно-визвольної війни під проводом Б.Хмельницького?
-         Яким видом зброї ви б хотіли опанувати?
У. Домашнє завдання: опрацювати параграф     , працювати з картою, робота у групах:
«Битва біля річки Жовті води», «Корсунська битва», «Пилявецька битва», «Історичний портрет Максима Кривоніса»


Комментариев нет:

Отправить комментарий