суббота, 27 мая 2017 г.

Що таке електронне навчальне видання?



Електронне навчальне видання (ЕНВ) — це електронне видання, що містить систематизовані дані наукового або прикладного характеру, подані у формі, зручній для навчання і викладання, у вигляді текстової, графічної, цифрової, мовної (звукової), музичної, фото-, відео- та іншої інформації або як сукупність таких форм подання інформації. Електронне видання може бути розміщене на будь-якому носієві інформації — оптичному (CD, DVD-ROM тощо), магнітному (магнітний диск) або іншому, який може забезпечити збереження автентичності цього видання і придатний для відтворення на відповідних технічних пристроях, а також може бути опубліковане в комп'ютерній мережі.

Основні різновиди ЕНВ

У класифікаторі електронних навчальних видань виокремлено такі їх різновиди:
Також існує альтернативна класифікація, яка поділяє ЕНВ на ЕНВ індивідуального розповсюдження, мережеве ЕНВ, ЕНВ комбінованого розповсюдження, методичні інформаційні ресурси.

Правила розробки ЕНВ

На етапі розробки концепції майбутнього ЕНВ редактор спільно із програмістом має керуватися такими принципами:
  1. При розробці ЕНВ доцільно підбирати як джерела такі друковані й електронні видання, які найбільш повно відповідають стандартній програмі, лаконічні та зручні для створення гіпертекстів, містять велику кількість прикладів і завдань, є в зручних форматах (принцип збирання).
  2. Робиться розбивка матеріалу на складові частини, що складаються з модулів, мінімальних за обсягом, але замкнутих за змістом, а також складається перелік понять, які необхідні та достатні для оволодіння предметом.
  3. Перероблюються тексти джерел відповідно до змісту і структури модулів; виключаються тексти, що не ввійшли до переліків, і додаються ті, котрих немає у джерелах; визначаються зв'язки між модулями та інші гіпертекстові зв'язки. Таким чином, підготовлюється проект гіпертексту для комп'ютерної реалізації.
  4. Гіпертекст реалізується в електронній формі. Як результат, створюється примітивне електронне видання, що вже може бути використане в навчальному процесі.
  5. Розробляється комп'ютерна підтримка, інструкції для користувачів із застосування інтелектуального ядра електронного ЕНВ. Тепер воно готове до подальшого вдосконалювання за допомогою мультимедійних засобів.
  6. Змінюються способи пояснення окремих понять і тверджень і відбираються тексти для заміни мультимедійними матеріалами.
  7. Розробляються сценарії візуалізації модулів для досягнення найбільшої наочності, максимального розвантаження екрана від текстової інформації та використання емоційної пам'яті учня/студента для полегшення розуміння і запам'ятовування навчального матеріалу.
  8. Робиться візуалізація текстів, тобто комп'ютерне втілення розроблених сценаріїв із використанням малюнків, графіків і, можливо, анімації.
На етапі підготовки ЕНВ до експлуатації допускається можливість незначного коригування його змістових та мультимедійних компонентів.

Переваги використання ЕНВ у навчальному процесі

Зважаючи на те, що ЕНВ є новітнім засобом у сучасній освіті, вони мають низку переваг над традиційними навчальними виданнями, а саме:
  1. Інтерактивність, тобто наявність зворотного зв'язку (вбудовані тест-системи забезпечують миттєвий контроль засвоєння інформації, інтерактивний режим дозволяє обирати швидкість проходження навчального матеріалу).
  2. Використання можливостей мультимедіа, об'єднання в інтерактивний продукт кількох способів подання інформації: текст, статична ілюстративна частина, динамічна ілюстративна частина та звук. Мультимедійні об'єкти поєднуються між собою гіперпосиланнями, відтак видання стає гіпермедійним.
  3. Можливість переходу за посиланнями до додаткових джерел інформації.
  4. Простота оновлення матеріалу, а також висока швидкість, із якою ці зміни передаються користувачам.
  5. Можливість побудови простого і зручного механізму навігації в межах ЕНВ.
  6. Розвинутий пошуковий механізм.
Ці характеристики дозволяють ЕНВ набувати функцій універсального освітнього засобу видавничо-технологічного характеру.
Електро́нний (віртуа́льний, інтеракти́вний, мультимеді́йний, навча́льний об'є́кт) за́сіб навча́ння (ЕЗН) — це програма або файл спеціального призначення, основна роль якого полягає в більш детальному та наглядному викладанні навчального матеріалу та безпосередній взаємодії із здобувачем. Звичайно зберігається на цифрових або аналогових носіях даних і відтворюється за допомогою персонального комп'ютера (ПК).

Застосування

Основна задача, яка ставиться при створенні ЕЗН, — здійснити перетворення реального об´єкта вивчення у візуальну інформацію, яка засвоюється набагато краще. Тобто, засоби навчання описують об´єкт вивчення або створюють його замінник (модель), виділяють предмет вивчення і представляють його для засвоєння.
В залежності від поставленої задачі, складності програмної реалізації та інших факторів до електронних засобів навчання можна віднести:
  • електронні таблиці;
  • електронні бібліотеки;
  • презентації;
  • тестові завдання;
  • віртуальні лабораторні роботи;
  • операційні системи;
  • бази даних;
  • відео курси;
  • інше.

Середовища програмної реалізації

Середовища для створення електронних засобів навчання можна розділити на дві групи:
  • середовища, які не вимагають особливих знань (мов програмування), а реалізація проекту відбувається шляхом використання інтегрованих елементів програми.
  • спеціалізовані середовища реалізації.
До першої категорії можна віднести такі середовища розробки проектів та реалізації мультимедіа(Authoring system) як PILOT, TUTOR та інші. Серед найпоширеніших спеціалізованих середовищ для створення електронних засобів навчання можна виділити наступні: Microsoft Office Excel (електронні таблиці), Microsoft Office Access (бази даних), Microsoft Office Power Point (презентації), Visual Studio (лабораторні роботи, тести), Borland C++ Builder (лабораторні роботи, тести), Macromedia Flash (інтерактивний матеріал, презентації), Adobe® Flash® Professional CS 5 (інтерактивний матеріал, презентації), Camtasia Studio (робота з відео) та інші.
Кожна програма має інтсрументарій та ряд вбудованих функцій, які дозволяють без професійної підготовки створювати повноцінні додатки. Деякі з них, такі як C++ Builder, Adobe® Flash, вимагають знання певної мови програмування. Звичайно це С++, JavaScript, ActionScript, HTML 5 тощо. Більшість програм є платними та вимагають ліцензії при використанні.

Сучасний стан

Міністерства освіти і науки України зацікавлено в розробці сучасних конкурентоспроможних засобів навчання з різних дисциплін. Але досі не має чітких вимог до оформлення електронних засобів навчання, що часто спричиняє проблеми при їх інтеграції на інші ПК.
Світова тенденція, що спостерігається у сучасному світі стосовно електронних засобів навчання, пов'язана з відкритими освітніми ресурсами.

Навчальна анімаціяанімація, метою якої є сприяння навчанню.
Використання анімації, для допомоги учням розуміти і запам'ятовувати інформацію, стало популярнішим з появою потужних графічних орієнтованих комп'ютерів. Ці технології зробили анімацію більш легкою і дешевшою, ніж у попередні роки. Раніше, коли існувала лише мальована анімація потрібно було використовувати спеціалізовані трудомісткі методи, які займали багато часу та багато коштували. На противагу цьому, програмне забезпечення тепер доступно, що надало можливість окремим педагогам – авторам робити свою анімацію без особливого досвіду. Вчителі більше не обмежені лише статичною графікою, тому що можуть легко конвертувати її в навчальну анімацію.

 

Анімація для освіти

Педагоги з ентузіазмом сприймають ті можливості, які надає комп'ютерна анімація для зображення динамічного вмісту. Наприклад, PowerPoint надає можливість дуже просто використовувати можливості анімації, і якщо ці можливості вміло використовувати, то така навчальна анімація буде дуже ефективною. Анімація може явно зображавати зміни у часі (тимчасові зміни), тому вона ідеально підходить для навчанних процесів і процедур. При використанні для представлення динамічного контенту, анімація може відображати як зміни в позиції (переклад), так і зміни у формі (перетворення), які дуже важливі для вивчення цього виду предмету.
На відміну від статичних картинок, анімація може відображати тимчасові зміни безпосередньо (без використання допоміжних маркерів на кшталт стрілок чи графічних ліній). Якщо використовувати анімацію замість статичної графіки то не траба використовувати ці допоміжні маркери, а відображення може бути не тільки простішим але і яскравішим, привабливим та більш інтуїтивно зрозумілим. Крім того, учень повинен розшифровувати допоміжне маркування і на основі цього робити якійсь висновок. Для цього можливо, комусь потрібні допоміжні знання, якими він може і не володіти. В анімації, інформацію про зміни буде відображено відразу на дисплеї без додаткової інтерпретації її учнем. Є такий приклад, хоча можливо це і перебільшення, але багатьом більш подобається цілуватися, аніж читати про поцілунок.

Чи полегшить анімація процес навчання?

На перший погляд здається, що анімація ідеально підходить для представлення динамічного контенту. Але, дослідження свідчать про те що, освітня ефективність анімації є неоднозначною. Проводились різні дослідження з порівняння ефективності в освіті статичних та анімованих зображень в цілому ряді областей. Хоча були деякі результати, які показували позитивний вплив анімації на навчання, але інші дослідження не виявили жодного впливу або навіть відображали негативний ефек. Загалом, можна зробити висновок, що анімація не є ефективнішою, ніж статична графіка. Швидше за все, тут відіграють основну роль конкретні особливості, конкретної анімації, тот контекст в якому вони використовуються, завдяки цьому навчання і стає ефективнішим.

Чи зробить анімація процес навчання швидшим?

Добре продумана анімація може допомогти студентам вчитися швидше і легше. Вона також є відмінною допомогою вчителям, у поясненні важких предметів. Важкість може виникнути при поясненні математики або якихось уявних процессів. Наприклад, електричний струм є невидимим. Роботу електричних ланцюгів студентам спочатку важко зрозуміти. За допомогою комп'ютерної анімації, навчання та викладання може стати легшим, швидшим і цікавим.

Ефективність освіти

Часом анамації не вистачає освітньої ефективності. На те є декілька причин. Однією з можливих причин є те, що учень не може обробити представлену інформації адекватно. Наприклад, коли предмет складний, учні можуть бути перевантажені анімованими презентаціями. Це пов'язано з роллю зору та пізнання людини при обробці інформації. Наше людське сприйняття і когнітивна система мають обмежені можливості для обробки інформації. Якщо ці обмеження перевищені при використанні анімації, навчання може бути порушено. Наприклад, швидкість, з якою анімація відображає інформацію може перевищувати швидкість, з якою учень може обробляти її ефективно. Ви ймовірно побачили анімацію насосної системи. Принцип відображення очивиден: повільна анімація вниз і супроводжуючі її письмові пояснення. Малоймовірно, що найкращий ефект для навчання досягається заміною бездумною анімацією статичної графіки, але і для статчної графіки потрібна супроводжуюча документація. Є ще одна пропозиція для вирішення проблем забезпечення користувача контролем за відтворенням анімації. Це – керована анімація, коли в учнів є можливість змінювати наприклад швидкість або напрямок анімації, або навіть вмикати додаткові коментарі.
Мультимед́ійне електр́онне навч́альне вид́ання — це електронне видання, яке містить систематизований науковий матеріал із навчальної дисципліни, пройшло редакційно-видавничу обробку, поєднує традиційну статичну (текст, графіку) і динамічну інформацію різних типів (мову, музику, відеофрагменти, анімацію тощо), впливає одночасно на декілька органів чуття реципієнта (органи зору і слуху), має власну нелінійну структуру.

Технічні характеристики мультимедійних електронних навчальних видань

Мультимедійні електронні навчальні видання вирізняються з-поміж іншої навчальної літератури низкою особливостей. Зокрема, вони:
  • функціонують за допомогою відповідних програмних засобів;
  • містять рівнозначно та взаємопов'язано текстову, звукову, графічну та іншу інформацію;
  • до їхнього складу входить гіпермедіа, чим обумовлюється зв'язок різних мультимедійних ресурсів, це дає змогу користувачам отримувати потрібну їм інформацію у зручному форматі;
  • містять інтерактивні елементи, які допомагають адаптувати подання навчального матеріалу таким чином, щоб зробити його зрозумілим для реципієнта;
  • містять навчальний матеріал, що функціонує у вигляді гіпертексту, вузли якого можуть поєднувати текстові документи, графічні зображення, відеозаписи, аудіозаписи тощо.

Основні вимоги до мультимедіа в мультимедійних навчальних електронних виданнях

  1. Уникнення нагромаджень текстової та ілюстративної інформації, чіткий порядок розташування структурних елементів (мультимедіа-інформація має бути згрупованою, а пов'язані мультимедіа-об'єкти — об'єднаними в цілісні групи, легкі для сприйняття).
  2. Органічне доповнення основного тексту мультимедійними об'єктами — співвідношення між візуальною та вербальною інформацією і її кількістю визначає функціональна спрямованість навчального матеріалу.
  3. Емоційна забарвленість мультимедіа-інформації, що підвищує якість сприйняття навчального матеріалу.
  4. Супровід мультимедіа-об'єктів поясненнями, які допоможуть реципієнту зрозуміти, чи варто починати завантаження файлу.
  5. Використання коротких відеофрагментів (тривалістю до двох хвилин).
  6. Правильний підбір фонової музики (спокійна, мелодійна, ненав'язлива). Реципієнт відчує на собі її сприятливий вплив, заспокійливий ефект, який підвищить сприйняття навчального матеріалу.

Переваги мультимедійних електронних навчальних видань

Однією з основних переваг мультимедійних електронних навчальних видань є їхня інформаційна насиченість. Вона виражається у тому, що мультимедіа — це середовище, інформаційно щільніше, ніж традиційні засоби передачі інформації. Одна сторінка тексту містить близько 2 Кбайт інформації. Викладач промовляє цей текст протягом 1-2 хвилин. За цей же час повноекранне відео може вмістити 1,2 Гбайти інформації. Важливу роль відіграє психофізіологічний фактор. Більшість людей запам'ятовує 5% почутого і 20% побаченого. Одночасне використання аудіо- та відеоінформації дає змогу підвищити цей показник до 40-50%. Мультимедійні засоби впливають майже на всі органи чуття реципієнта. Поєднання друкованого тексту, графічного зображення, рухомого відео, статичних фотографій, аудіозаписів створює активне кероване комунікативне середовище, у якому здійснюється навчання. Застосування мультимедійних матеріалів скорочує час навчання майже втричі, а рівень запам'ятовування через одночасне використання зображень, звуку, тексту зростає на 30-40%.

Застосування мультимедійних електронних навчальних видань

Мультимедійні засоби навчання доцільно застосовувати для ефективної організації процесу пізнання, впровадження у навчальний процес індивідуалізованих і колективних форм навчання, вироблення у тих, хто навчається, навичок пошукової діяльності, творчої ініціативи, продуктивного й критичного мислення, активізації пізнавальних мотивів, дослідницьких компонентів і самостійності в навчальній діяльності, вміння прогнозувати результати своєї діяльності, розробляти стратегію пошуку самостійних шляхів вирішення поставлених завдань, тобто креативності.


Комментариев нет:

Отправить комментарий