суббота, 27 мая 2017 г.

Конспект уроку 10 кл. Всесвітня історія

Презентація: https://drive.google.com/open?id=0B_pnUz-giCdSa1JPTzJBSDN5dFk
                      https://drive.google.com/open?id=0B_pnUz-giCdSbnBKTlF1U2hVRE0


Клас:10

Тема: Хто винен у громадянській війні в Росії ?

Мета: Узагальнити знання з теми «Громадянська війна» у вигляді навчального проекту. Створити проблемну  ситуацію  у ході  учнівської науково-практичної конференції, використовуючи  елементи рольової гри.
         Розвивати інтелектуальні здібності  під час визначення причинно-наслідкових зв»язків, вміння оцінювати історичні процеси, явища, підсумовувати, порівнювати, робити певні висновки, вміти відстояти свою точку зору з даної проблеми. Закріпити вміння працювати над проектом як однією із найважчих та найцікавіших інноваційних технологій. Сприяти розвитку самостійності, самоаналізу, самовдосконалення; вміння виступати перед аудиторією.
         Сприяти вихованню зацікавленості та поваги до минулого країни, народу; усвідомленню того, що громадянська війна – це найтрагічніша сторінка в історії будь-якого народу, повторення якої не повинно відбутися у сучасному суспільстві. Виховувати толерантність, повагу до точки зору іншого, вміння вислухати опонента.

Тип уроку:  узагальнення, систематизація знань з теми «Громадянська війна в Росії»

Вид уроку: учнівська науково-практична конференція з елементами рольової гри та  з використанням продуктів проектної технології

Обладнання уроку: записи музичних творів про громадянську війну, мультимедійні презентації учнів «Військова форма часів Громадянської війни», «Нагороди червоноармійців та білогвардійців», «Зброя та техніка часів Громадянської  війни», «Кожен приміряв на себе лаври переможця», відеофільм «Вулиці рідного міста»,  обладнання – комп»ютер, мультимедійний екран.

ХІД  УРОКУ:

1.     Організаційний момент: Привітання учнів із гостями, запрошеними.
11. Мотивація уроку:

Вчитель: Шановні гості, присутні! Сьогодні ми підіб»ємо підсумки своєї спільної роботи над проектом з теми «Громадянська війна в Росії». На учнівську науково-практичну конференцію сьогодні запрошені:Стеблюк Катерина – історик, Дунаєва Вікторія – представник табору «червоних», Глотова Євгенія – представник табору «Білих», Калюжний Володимир – представник табору третьої сили – анархістів, Каліман Станіслав – іноземний дипломат, уніформолог – Матвієнок Ксенія, вексиллограф – Карнаков Олексій , Трущенков Валерій – військовий фотограф, журналісти та представники засобів масової інформації.

Мета нашої конференції – дати відповідь на одне єдине запитання: Хто винен у громадянській війні  в Росії? Вважаю, що в процесі ми зможемо відшукати  відповідь.
 111. Основна частина
Громадянська війна у Росії вважається однією із найцікавіших сторінок в історії не тільки цієї країни, а й ряду інших. Тема громадянської війни посідає, як виявилося в ході нашого дослідження, особливе місце в історичній та художній літературі, брошюрах, статтях, документальних публікаціях, художніх кінострічках, у театральному мистецтві, на телебаченні, в пісенній творчості... Достатньо лише сказати, що історії громадянської війни присвячено близько 20 тис. книжок та наукових статей. В цей же момент слід зауважити, що у багатьох наших сучасників сформувалися неоднозначні та нерідко викривлені уявлення про цю трагедію. Для одних героєм залишається ПавкаКорчагін, для інших – поручік Голіцин. Одні знають цю війну по стрічках «Свадьба в Малиновке», «Неуловимые мстители»,  уявлення ж  інших основані на «Тихому Доні» М.Шолохова, мемуарах А.Денікіна, на більш точних історичних фактах. На мій погляд , усе залежить від рівня вихованості людини та бажання пізнати історичне минуле з різних точок зору.
         Не для кого не є секретом, що цілі покоління громадян колишнього СРСР виховувалися на героїзмі та романтиці революції. Мільйони хлопчиків СРСР у 30-ті роки бажали бути схожим на Чапаєва. Не злічити дівчат та юнаків, що вступили на  палаючі шляхи Великої Вітчизняної війни під звуки улюблених пісень – «Каховка», «Орленок», «Дан приказ ему на запад», «Боевой 18-й год...» (Прослуховуються уривки з пісень)
         А тим часом за кордоном  писалися спогади, наукові праці, присвячувалися оди на честь героїв білого руху. Оспівувалися їх відвага, відданість ідеалам, вірність Вітчизні у боротьбі із більшовизмом, готовність нести муки та страждальний хрест крізь Луб»янку та підвали ЧК.
         Отже, громадянську війну бачили, відображали, вивчали з  двох протилежних боків – з боку переможців та боку переможених. Мали місце викривлення, неправда, навіть, тендейційність. Без цього не може бути вивчення історії. Давні римляни помітили просту істину : «Темпора мутантур ет нос мутамур» - «Часи змінюються, і ми змінюємося разом із ними». Не випадково ряд істориків вважають, що громадянська війна ще не стала історією, що не прийшов час зважених суджень.
         Громадянські війни відомі з найдавніших часів. Просто кажучи – це війна між громадянами однієї держави. Громадянська війна в Росії має свою особливість, яка полягає у тому, що війна відбувалася за участі іноземних держав. Чи можна когось звинувачувати ? Спробуймо дати відповіді.




Слово надається історику.

Слово надається представнику табору червоних.

Журналіст: Як ви можете пояснити той факт, що в лавах Червоної Армії служили вчорашні царські офіцери?

Надається  слово представнику табору білих.

Журналіст: Визначте ,будь ласка, яку  основну ціль ви передбачали у Громадянській війні?

Слово надається представнику анархістів.

Журналіст: Прокоментуйте, будь ласка той факт, що колишній штабс-капітан Григор»єв, який боровся і проти світової буржуазії, і проти Директорії, і проти англійців, німців та французів протягом деякого часу входив до складу Червоної Армії?

Слово іноземному дипломату.

Журналіст: Які цілі передбачали інтервенти, втрутившись у хід громадянської війни?

Вчитель: Отже, ми вислухали представника від кожної протиборчої сили та можемо ще раз впевнено стверджувати, що кожен має свою правду. Кожен був противником іншого, а в цілому всі боролися за одне – свою  державу.

Олександр Герцен зазначив: «Да, мы были противниками, но странными. У нас была одна любовь... И мы, как двуликий Янус, или как двуглавый орел, смотрели в разные стороны, в то время, как сердце билось одно.»

(учні пояснюють слова О.Герцена)

Вчитель: Історія громадянської війни – це невичерпне джерело інформації. На нашому засіданні круглого столу присутні ті, хто цікавиться усім, що пов»язано з періодом громадянської війни.

Слово надається уніформологу .

( Презентація «Форма часів громадянської війни»)

Журналіст: Розглядаючи плакат Васнецова, не одразу зрозумілий зв»язок богатиря і громадянської війни?

Слово надається вексиллологу.

(Презентація «Нагороди часів громадянської війни»)

Журналіст: Чому нагород у білих так багато, а у червоних одна?

Слово надається військовому фотографу: Війна не може обійтися без зброї. Тому у мене виникла ідея створити фотогалерею, присвячену зброї та техніці часів Громадянської війни. На цих світлинах ви побачите засоби ведення війни усіх протиборчіх сил. Фото не коментуються, а презентуються.

(Презентація «Зброя та техніка часів громадянської війни»)

Вчитель: читає вірш М.Волошина «Гражданская война»

         Одни взрастали из подполий,       
из ссылок, фабрик, рудников,
            Отравленные темной волей
            И горьким дымом городов.

            Другие из рядов военных
            Дворянских разоренных гнезд
            Где проводили на покой
            Отцов и братьев убиенных.

            В одних доселе не потух
            Хмель незапамятных пожаров
            И жив разбойный древний дух
Зарудских, Стенек, Кудияров.

В других, лишенных всех корней
Тлетворный дух столицы Невской
Толстой, и Чехов, Достоевский
Надрыв и смута наших дней.

Одни возносят на плакатах
Свой бред о буржуазном зле
О светлых пролетариатах,
Мещанском рае на земле.

В других – весь цвет и гниль империй
Все золото, весь тлен идей.
Прах всех богов и фетишей
Научных вер и суеверий.

Одни идут освобождать
Москву и вновь ковать стихию.
Другие, разнуздав стихию,
Хотят весь мир пересоздать.

И здесь и там между рядами
Звучит один и тот же глас:
«Кто не за нас – тот против нас,
Нет безразличных, правда с нами».

МЕТОД  «МІКРОФОН»:Шановні учасники конференції, як ви зрозуміли ці рядки? В чому сутність цього вірша? Що хотів сказати нам автор?

Слово надається іноземному дипломату: Слухаючи рядки цього вірша мені сподобався   такий рядок – «нет безразличных, правда с нами». Ви знаєте, у мене в ході нашого проекту виникла певна симпатія, повага  до очільників білогвардійського руху. Поясню чому. Мене вражає благородство, вихованість цих людей. Це були не випадкові особистості. Маючи дворянське походження, прекрасну освіту, високоморальне виховання , вони не збиралися руйнувати світ і будувати новий, у їх розумінні головним було зберегти давні імперські державотворчі традиції  «матушки-России». Мені здається, що вони дуже сильно любили Росію, діяли як справжні патріоти.  Взяти, хоча б особу Олесандра Колчака. Історик Цивінський писав: «Це був надзвичайно обдарований, талановитий офіцер, йому належала унікальна пам»ять, він прекрасно володів трьома європейськими мовами, добре знав лоції усіх морів, історію майже усіх європейських флотів та морських битв». А колишній голова Тимчасового уряду Росії у свій час дав йому таку характеристику: « Як видатного флотоводця його прекрасно знали в Росії та за кордоном... Але ж за характером своїм ... був нетерплячим, але був справжнім патріотом Росії, який твердо вірив, що здатен відродити бувшу міць Вітчизни». Під впливом цих рядків я вирішив присвятити військовим полководцям-білогвардійцям свою презентацію, яку назвав «Кожен приміряв на себе лаври переможця»

 ( Презентація «Кожен приміряв на себе лаври переможця»)

Вчитель: В громадянській війні в Росії перемогли червоні. Білі були розгромалені, багатьох чекали в»язниці, масштабні розстріли, заслання, покарання, декому прийдеться приміряти на себе нове життя – емігранта. Які ж фактори стали основними в перемозі червоних? Надамо слово історику.

Слово історика :(Чому перемогли червоні?)

Журналіст: Як і будь-яка історична подія, війна має наслідки. Якими вони виявилися ?

Історик: ( Про наслідки громадянської війни)

Журналіст: В ході громадянської війни йшла боротьба за подальший розвиток держави. Скажіть, будь ласка, чи були якісь варіанти, альтернативи, чи був вибір?

Історик: ( Про шляхи розвитку Росії)

Вчитель: в процесі нашої спільної роботи над проектом у мене виникла ідея – зробити вам подарунок, щоб він був і практичний , і корисний. Тому я прийняла рішення зняти фільм. Ідея фільму така – відшукати у місті Запоріжжі вулиці, що так чи інакше пов»язані з історією громадянської війни. Це вулиці, названі на честь учасників, героїв громадянської війни, на честь дивізій, сформованих на території нашого краю, пам»ятні місця про події тих часів.  Ця ідея мене захопила і я презентую вам свій проект під назвою «Вулиці рідного міста».  (Перегляд фільму)

Обговорення фільму.

Вчитель: отже, які враження у вас від сьогоднішнього уроку?

Думки в голос учасників конференції : вивчаючи історію України, Росії, слов»ян вцілому, можна помітити таку тенденцію – у нашому суспільстві завжди існують два полюси стабільності: або «народ безмолвствует» або «бунт решительный и беспощадный». Причому, смію зауважити, перехід від одного стану до іншого займає зовсім небагато часу. Чи не слід нам замислитися над цим? Історичний досвід свідчить, що громадянську війну легше попередити, ніж зупинити. Адже психологія громадянської війни не просто існує , а інколи і реанімується. Я вважаю, що сучасна політична еліта повинна пам»ятати про жахливі наслідки громадянської війни та, аналізуючи історичні факти та події намагатися не допускати в країні збройних конфліктів. І не потрібно шукати винних, бо у кожного своя правда.

Дякую всім учасникам  цієї зустрічі. Вона дала нам змогу підсумувати наші знання про громадянську війну у Росії та  вдосконалити   досвід проектної діяльності. Я гадаю, що всім сподобався ваш творчій та креативний підхід до виконання проекту. Всі учасники «круглого столу» оцінюються високим балом за творчі підхід та відповідальне ставлення до виконання поставлених завдань та кропітку роботу.

1У. Домашнє завдання: збір інформації для підготовки нового додатку до проекту  «Громадянська війна в Росії» - «Історія написання пісень про громадянську війну».



Комментариев нет:

Отправить комментарий